Namen usposabljanja vodenja ustvarjalnosti, poimenovanega Creatorship, je krepiti inovativne, avtentične, odporne in sodelovalne vodje. Pričujoča serija člankov razkriva ključne vpoglede strokovnjakov s področja kulture, oblikovanja in poslovanja, ki so sodelovali pri oblikovanju vsebine programa.
Lom verig (Breaking the Chains)
Načela za uspešno ustvarjalno sodelovanje
Avtor: Boštjan Botas Kenda, profesor vizualnih komunikacij na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani
Ustvarjalnost je energija – ko teče med ljudmi, lahko proizvede nove rešitve in ideje, ki so transformativne. Ustvarjanje sposobnosti za pretok te energije lahko podpirajo naslednja načela:
1. Ustvarjalnost temelji na odnosih. Vaša dejanja vplivajo na okolje in prostor, ki vas obdaja, velja pa tudi obratno. Opredelite svoj odnos do okolja, sodelavcev in strank tako, da oblikujete skupni cilj ali vprašanje, ki ju želite raziskati skupaj.
2. Vaš cilj je lahko podoben široki mreži – ni treba, da gre za nekaj zelo specifičnega, pač pa lahko opredelite le problem ali težavo ter nato omogočite veliko prostora za raziskovanje odgovora.
3. Določite cilj s pozitivnim vplivom. Vaša ustvarjalnost lahko prinese pozitivne ali negativne rezultate – odločite se, kakšne so vaše vrednote in etika v okviru skupnega sodelovanja in jih nato uporabite kot vodilo. Če opredelite skupne dogovore za sodelovanje, boste zgradili tudi zaupanje in tako sooblikovali varen prostor za izmenjavo idej.
4. Gradite spoštovanje tako, da spoznate svoje sodelavce: vsi imajo namreč različne veščine, talente, strokovno znanje in življenjske izkušnje. Če razumete potencial svojih sodelavcev in kako lahko z njim prispevajo k ustvarjalnemu procesu, lahko povečate njihov vpliv, saj velja podobno kot za igralce v nogometnem moštvu: če upoštevate položaj in spretnosti vsakega posameznika, je bistveno bolj verjetno, da boste skupaj našli zmagovito idejo.
5. Bodite radovedni. Začnite svoj proces z vprašanjem in pozorno prisluhnite odgovorom. Vzemite si čas, da bi razumeli svoje stranke in njihove kupce ter njihov izdelek in situacijo. Izhodišče ustvarjalnega procesa je naslednje: pomembni so prav vsi, ki v njem sodelujejo.
6. Ko vaša ekipa, stranka ali situacija povzroči konflikt, določite pomembne točke in zastavite natančna vprašanja, da bi tako izboljšali opredelitev dejanskega vprašanja stranke. Morda gre pravzaprav za nekaj povsem drugega – včasih želijo ravno nasprotno od tistega, za kar so vas prosili sprva. Stranke včasih poskušajo priti do končne rešitve po najkrajši možni poti, vi pa lahko povečate potencial procesa tako, da razrešite morebitne negotovosti in ustvarite več prostora za raziskovanje bolj izpopolnjenih poti.
7. V vidnem svetu bodite nevidni – vaš cilj je poenostaviti odnose med stranko in kupci, ne pa postati eden od akterjev v procesu. V idealni situaciji se boste na koncu lahko povsem umaknili in vas ne bodo več potrebovali.
8. Spremembe so naravni del ustvarjalnega procesa, zato bodite dovolj odprti in prilagodljivi, da se boste lahko prilagodili nepričakovanim priložnostim in izzivom, ki se bodo morda pojavili.
Kdo je Boštjan?
Boštjan Botas Kenda je profesor vizualnih komunikacij na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje Univerze v Ljubljani v Sloveniji. Diplomiral je iz uredniške grafike na fakulteti IED (Istituto Europeo di Design) v Milanu v Italiji. Poučuje tudi vizualno komunikacijo na Fakulteti za arhitekturo in na Fakulteti za računalništvo. Je ustanovitelj in partner v studiu za grafično oblikovanje studiobotas, ki se osredotoča na oblikovanje knjig in označevanja v javnem prostoru. Bil je vodja komisije za pripravo nacionalne strategije za oblikovanje. Bil je tudi prorektor za umetnost in ustvarjalnost Univerze v Ljubljani, dekan Akademije za likovno umetnost in oblikovanje ter predstojnik oddelka za vizualne komunikacije na Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje. V okviru programov CA²RE, ADAPT-r(PRS) in doktorskega programa iz umetnosti na Univerzi v Ljubljani sodeluje pri promociji raziskav, ki temeljijo na praksi, in doktoratov, ki temeljijo na oblikovanju. Boštjan, ki je tudi sodelavec mreže raziskovalnih centrov RUK in izjemen oblikovalec, se je v sodelovanju z društvom PiNA podpisal tudi pod poletno šolo Design+Science Summer School 2021, ki je potekala na Univerzi v Ljubljani.