Za humanizacijo tehnologije

RUK je mreža raziskovalnih centrov na presečišču umetnosti, znanosti in tehnologije. V tem interdisciplinarnem trikotniku razvijamo inovativne produkte in storitve za mehko in humano tehnologijo prihodnosti. Naložbo sofinancirata Republika Slovenija in Evropska unija iz Evropskega sklada za regionalni razvoj. Več ...

Novica

Koprodukcija Valerie Wolf Gang x KIBLA2LAB

22.02.2022 10:00

Intermedijska umetnica Valerie Wolf Gang, ki je bila v preteklem letu ena izmed umetnikov_c, izbranih na javnem pozivu za koprodukcijo projektov mreže RUK, je v laboratoriju KIBLA2LAB s programerjem Žigo Pavlovičem razvila digitalno ogledalo za interaktivno instalacijo Čudoviti obraz umetne inteligence (2022).

Projekt nadaljuje njeno raziskovanje odnosa in vpliva družbe na vlogo posameznika_co, ki ga gradi več plasti identitete in samozavedanja. Odnose med posamezniki_cami je umetnica namreč začela raziskovati že v projektu Ljubezenski stroj, kjer je s pomočjo haptičnih in virtualnih tehnologij raziskovala možnosti nadomestitve fizičnega dotika med dvema osebama in virtualnim avatarjem.

Umetničina raziskovanja so se razvila predvsem na različne interpretacije lastnega zavedanja in vlogo, ki nam jo dodeljuje širša družbena shema. Skozi močno lastno izkušnjo telesne dismorfije je doživela občutek nepovezanosti fizičnega telesa z dojemanjem svojega notranjega sveta; ta izkušnja jo je motivirala, da nadaljuje svoj raziskovalni fokus v smeri identitete posameznika_ce in odnosa do lastnega meta-fizičnega telesa. Vprašanja o tem, ali se zavedamo svoje resnične podobe in kako na nas gleda družba (ter nas hkrati oblikuje), je združila s tehnologijo ogromnih baz podatkov, ki generirajo podobo posameznika_co, ki se pogleda v digitalno ogledalo, ki ga je umetnica ustvarila skupaj s programerjem KIBLA2LAB Žigo Pavlovičem.

Digitalno ogledalo tako pokaže odsev gledalca_ke, vendar se njegova_njena podoba začne počasi spreminjati glede na aktualno stanje v svetu. Za parametre spreminjanja tako uporabi podatke, kot so trenutno stanje vrednosti svetovnih delnic, vrednosti kriptovalut, temperatura ozračja, število svetovne populacije, dvigovanje gladine morja ipd. Vse te velike baze podatkov tako v živo vplivajo na podobo odseva posameznika_ce v ogledalu in soustvarjajo identiteto posameznika_ce.

Drugi pomemben element instalacije pa je tudi notranji svet gledalca_ke, ki prav tako vpliva na odsev, ki ga gleda v ogledalu. S pomočjo možganskega vmesnika (»brain computer interface«) tako umetnica beleži možganske valove gledalca_ke, ki prav tako skozi izkušnjo začnejo počasi spreminjati obraz. Parametri aktualnega dogajanja v svetu tako vplivajo na obliko in organsko spreminjanje obraza, možganski valovi ter gledalčeve_kine misli pa počasi spreminjajo površino kože in vsakemu_i se pred očmi v ogledalu začne generirati nova podoba, ki je skupek realnega fizičnega telesa, preoblikovanja in pogled družbe s svetovnega spleta, ter notranji miselni svet, ki soustvarja našo končno podobo.

Naslov instalacije ironično namigne na to, kako si javnost pogosto predstavlja tehnologijo umetne inteligence; da gre za ločen organizem, ki so-ustvarja naš svet in gradi paralelni most med tehnologijo in človeštvom, vendar je v resnici čisto druga zgodba. Središče umetne inteligence so neskončne baze podatkov, suhoparna računalniška koda, elektrika, kablovje, infrastruktura in vse ostalo, kar običajnim ljudem pravzaprav ni čudovito; vse to pa razgrne instalacija in prikaže tudi ne-čudoviti del same tehnologijie, ki se skriva na drugi strani ogledala. Tehnologija umetne inteligence še zdaleč ni romantično samostojno bitje, ki bi sobivalo z nami na tem planetu, je pa odlično orodje s pomočjo katerega lahko ustvarjamo nove generirane podobe in uporabimo baze podatkov za nove izume ter pristope, ki bodo tehnološko razvili delovanje naše družbe.

Medtem, ko se je v projektu Ljubezenski stroj umetnica osredotočala predvsem na odnos med dvema osebama, se tako v projektu Čudoviti obraz umetne inteligence predvsem vrača nazaj k posamezniku_ci in k odnosu do samega_e sebe. Ali se zares poznamo in ali se zavedamo naše identitete znotraj družbenih okvirjev, v katerih živimo? Odnos med tehnologijo in človeštvom je eden glavnih elementov, ki se pogosto pojavljajo v delih umetnice Valerie Wolf Gang, tako da tudi tokrat opazujemo simbiozo dveh svetov in opazujemo napoved možnih scenarijev, ki jih odpira projekt in nudi nadaljnje možnosti razvoja tehnologije za preučevanje miselnih vzorcev, za analizo pojava telesne dismorfije, za podrobnejše analize uporabe možganskega vmesnika in obdelavo spletnih podatkov v smeri vplivanja na vlogo ter podobo posameznika_ce.

Produkcija: KID KIBLA, Mreža centrov RUK, DDT
Koprodukcija: UV Arthouse, KD Galerija GT Ljubljana
Umetnica: Valerie Wolf Gang
Tehnična izvedba: Žiga Pavlovič
Zahvala: DFKI – German Research Center for Artificial Intelligence, Goethe Institute, FabLab Maribor, Urša Bonelli Potokar, Sara Mikelić, Heike Leonhard, dr. Daniel Sonntag

Deli: